If you fail to plan, you plan to fail

Het begin van een nieuw jaar is steeds spannend: we genieten van de nieuwe energie en van de gedachte dat er veel kan veranderen. Dat “ alles mogelijk” is alsof plots alles beter gaat worden.

Soms kijken we ook nog eens naar het afgelopen jaar: bij sommige mensen lijkt het alsof alles hen toevallig is overkomen, er is veel gebeurd waar ze als het ware geen grip op hadden. Anderen hadden een duidelijk plan en zijn tevreden met wat ze hebben gerealiseerd en kijken ook naar wat nog moet bijgestuurd worden.

Het jaar is nu al enkele weken “oud“ en dus vraag ik je: heb je al een plan en loopt het goed? Of heb je nog helemaal geen plan en weet je niet hoe eraan te beginnen?

Vroeger had ik ook een minder proactieve manier van leven maar sinds mijn burn-out en misschien omdat ik intussen wat ouder ben,  heb ik geleerd dat bewust plannen je veel verder brengt, het helpt je om je doel te bereiken, om focus te houden en het helpt je ook om niet relevante zaken te schrappen.

Mijn adagio is dan ook “ If you fail to plan, you plan to fail”#

 

Hoe ga je tewerk om bewuster te plannen

  1. Neem je agenda van het voorbije jaar en noteer de belangrijkste gebeurtenissen: ontmoetingen, realisaties, je mooiste momenten
  2. Op welk gebied waren deze van toepassing: familiaal/relationeel, professioneel, financieel, fysiek, hobby
  3. Wat was een succes? Waar ben je dankbaar voor?
  4. Wat is de beste beslissing die je hebt genomen?
  5.  Wie was een voorbeeld voor jou, wie heeft je beïnvloed?

Maar ook, wat viel er tegen? Waar ben je minder gelukkig om?
Wat zijn de problemen? Wat zijn de werkpunten? Wat wil je anders dit jaar?

Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg

  1. Coaching bij Burn-Out – Ann Meesschaert – coachingbijburnout.beWat wil je anders? Op welk gebied? Job, relatie, gezondheid, hobby: wat is het plan?
  2. Wat ga je doen om dit plan te realiseren?
    Een opleiding volgen? Een nieuwe job zoeken? Financieel bijsturen? Gezonder eten? Gaan sporten? Relatietherapie?
  3. Past jouw plan bij wie je bent of wilt zijn? Voelt het goed aan? Is er een groot verlangen?
  4. Wie kan jou helpen om jouw plan concreet te maken? Om te supporteren, om het tastbaar te maken en te evalueren?

Bovenstaande analyse gebruik ik vaak wanneer mensen bij mij in coaching komen.
Herstellen van burn-out is een actief herstel. Dat wil zeggen dat er vanuit jouw bestaande situatie en met jouw capaciteiten gebouwd wordt aan een nieuwe toekomst.
Om in je eentje met dergelijk plan aan de slag gaan, is niet eenvoudig. Met de juiste steun en begeleiding kom je er sneller.

Je hoeft ook niet te wachten tot wanneer je helemaal in de lappenmand zit. Coaching kan je juist helpen om een diepe burn-out te vermijden. Neem actie van zodra je voelt dat je niet meer happy bent, dat het vierkant draait, dat je téveel twijfels hebt.

Coaching heeft impact op veel gebieden in jouw leven: je krijgt een beter zicht op jezelf, op wie je bent, op wat je kunt en wilt. Je voelt jezelf meer in evenwicht – mentaal en fysisch – wat dan weer afstraalt op jouw relatie, op je professioneel functioneren en op de bewustere keuzes die je maakt.

Dus wanneer het niet loopt zoals je wil, schrijf je dan hieronder in om mijn burn-out checklijst te ontvangen.
Of meld je aan voor een kennismakingsgesprek.

Lees ook deze blogs:
Denk je dat ik burn-out heb, Ann? Of hoe herken je de signalen van burn-out?
Op vakantie met burn-out: hoe regel je dat?