Kun jij mij helpen, Ann? Het verhaal van Peter

Herken jij je in het verhaal van Peter? Zit jij thuis met burn-out en heb je het gevoel vast te zitten ? Weet je niet hoe je jouw probleem moet aanpakken, hoelang dit zal duren en wie jou hierbij zal helpen?

Enkele dagen geleden kreeg ik een uitvoerige mail van Peter, met een heel typisch verhaal.

Kun jij mij helpen, Ann?

Beste Ann,

Ik ben al drie maand werkonbekwaam wegens Burn-Out – de huisarts raadde me aan om wat tot rust te komen .

Ik ben ingenieur, 45 jaar oud, gehuwd en vader van twee pubers : een zoon van 15 en een dochter van 12 jaar oud.

Ik heb een managementfunctie in een IT bedrijf – vorig jaar was er een fusie en dat bracht heel veel werk maar ook veel vragen en onduidelijkheid met zich mee.

Er waren onnoemelijk veel vergaderingen naast al het andere dagdagelijkse werk – de mentaliteit tussen de twee bedrijven is ook wel heel verschillend en ook dat bracht bepaalde spanningen met zich mee.

Eerst vreesden we voor té weinig opdrachten maar het is eerder andersom, we hebben momenteel zelfs een tekort aan gekwalificeerd personeel – er werden dus heel wat overuren gepresteerd.

Net na de herstvakantie ging het fout : tijdens een weekend in de Ardennen , ben ik flauw gevallen na het mountainbiken , hoewel ik hetzelfde parcours reed als altijd – de dokter sprak over arythmie en stress, en zo ben ik nu thuis .

Fysiek voel ik me een wrak : ik ben doodmoe maar slaap slecht, ik heb diverse spierpijnen, weinig uithoudingsvermogen, maag-darmproblemen , weinig eetlust – ik heb ook last van hyperventileren .

Mentaal kan ik me moeilijk concentreren, ik  kan weinig verdragen, ben prikkelbaar.

Ik heb veel vragen rond mijn job : enerzijds ben ik bang om mijn job te verliezen anderzijds weet ik niet of ik er wel weer terug wil gaan werken : de sfeer is nogal gespannen momenteel , er is immers veel veranderd, er ligt een grote prestatiedruk op ons , de communicatie met de nieuwe managers is niet zo optimaal, er is een groot verschil tussen de bedrijfsstijl van beide bedrijven. Er zijn ook nog tal van andere zaken waar ik reeds dikwijls opmerkingen over maakt maar die men niet au sérieux nam.

Mijn vrouw maakt zich zorgen over wat er met mij gebeurt : ze heeft angst dat ik mijn job verlies, en ook angst over mijn herstel. Seksueel zit ik op een dieptepunt. Mijn vrienden en hobbies interesseren me niet , het liefste ben ik alleen.  Mijn partner heeft burn-out, hoe pak ik dat aan?

Ik voel me soms een mislukkeling, voel me schuldig over mijn afwezigheid die nu al zo lang duurt en niet schijnt te verbeteren. De huisarts gaf me slaapmedicatie en anti- depressiva maar dat helpt niks, integendeel, het geeft me een wattengevoel in mijn hoofd en ik kan me nog moeilijker concentreren. Het helpt me ook niet beter slapen.

Ik voel me ook schuldig tegenover mijn kinderen, waarvan ik zie dat ze angstig zijn – ze hebben hun vader nog nooit op deze manier gekend.

 

Hoe gaan we tewerk bij het herstel van Peter?

Via een beproefd stappenplan

 

Coaching bij Burn-Out – Ann Meesschaert – coachingbijburnout.be

1. Acceptatie en herkenning van het probleem

Aanvaarden dat er een probleem is, dat je teveel hebt gedaan of dat er teveel is veranderd in jouw context. Mild zijn voor jezelf, geen verwijten. Hoe langer je je verzet tegen de situatie dest te langer blijft het duren en verlies je energie.

2. Tot rust komen

Je kunt dit enkel door te stoppen met werken : je hebt lichamelijk en mentaal tijd nodig om op kracht te komen. Dit kan enkel door afstand te nemen van de plaats waar de burn-out zijn oorsprong vond. Deze periode is afhankelijk van persoon tot persoon. Té lang afwezig zijn is ook niet ideaal want dan word je bang van werkhervatting.  Door thuis te blijven zal de kern van het probleem zich niet oplossen, dus een begeleiding dringt zich op.

3. Energie opbouwen

Burn-out is een complex probleem die een specifieke aanpak vraagt. Zowel de fysieke klachten als de psychisch emotionele klachten moeten worden aangepakt. Enkel rusten en thuisblijven brengen geen oplossing : herstellen van burn-out is een actief herstel onder begeleiding.

4. Vaardigheden aanleren om dezelfde problemen te vermijden

Onder begeleiding van een coach ga je op zoek naar meer inzicht in jezelf en in jouw situatie: waar zit het probleem, wat kan ik doen, wie kan mij hierbij helpen?
Vaak gaan we ook leren om op een andere manier met problemen om te gaan, grenzen afbakenen, minder perfectionistisch zijn, minder pleasen. Dit alles vraagt tijd en inspanning, de coach geeft jou handvaten om deze problemen aan te pakken.

5. Integratie in de werksituatie

Ook dit gebeurt best geleidelijk aan: sommige mensen gaan naar hun vroegere job, andere mensen maken andere keuzes. Ook dit proces gebeurt best onder begeleiding. Ideaal is om part-time het werk te hervatten, op die manier is er ook voldoende tijd voor rust en zelfzorg.

6. Verdere opvolging na de werkhervatting

Het is belangrijk om na de werkhervatting contact te houden met een coach tot wanneer men weer helemaal hersteld is. Het interval van deze follow-up contacten kan verder gespreid worden naarmate men zich beter voelt.

 

Herken jij je in het verhaal van Peter?

Zit jij thuis met burn-out en heb je het gevoel vast te zitten? Weet je niet hoe je jouw probleem moet aanpakken, hoelang dit zal duren en wie jou hierbij zal helpen?

Wacht niet langer  – een onbehandelde burn-out kan afglijden naar een depressie: je blijft immers hangen in een onopgeloste situatie van problemen en vragen. Enkel thuisblijven biedt geen oplossing, je hebt hulp nodig om je problemen aan te pakken.

Meld je aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek: in 90 minuten leer je mij kennen, krijg je al enkele tips – ik help jou vanuit mijn expertise en vanuit mijn eigen ervaring met burn-out.
Jouw investering bedraagt 60 euro. Hier kan je aanmelden.

Tot gauw?

Ann

 

Deze blogs zijn misschien ook interessant voor jou:

De tijd gaat snel, gebruik hem wel. Aandachtspunten rond timemanagement.

Staat jouw huis al in brand of is er nog tijd voor preventie?