Waarom duurt burn-out zo lang

Burn-out duurt het langst van alle werkgerelateerde psychische klachten: van drie maanden tot meer dan een jaar.

 

Waarom duurt burn-out zo lang

Mensen met burn-out ogen niet ziek, maar kunnen soms maanden of jaren niet normaal functioneren.
Thuis of in de omgeving snapt men dat niet. De artsen en andere hulpverleners begrijpen het vaak niet. De persoon zelf ook niet. Het enige wat je zeker weet, is dat je niks aankunt en nergens meer tegen kunt. Je energie is beneden alle peil.

Waarom duurt het herstel van burn-out toch zolang?
Simpel, omdat niet alle aspecten van de burn-out worden aangepakt.
Veel hulpverleners vergeten dat chronische stress niet alleen een grote impact heeft op je emotioneel welzijn, maar ook op je lichaam.

In de volksmond wordt wel vaker gezegd ‘de stress heeft zich op mijn lijf vastgezet’. Wel dat is ook echt zo. En niet zo een klein beetje.
Toch draaien de meeste behandelingen van burn-out nog altijd alleen rond het mentale herstel. Het oeroude principe van een gezonde geest in een gezond lichaam lijkt niet van tel.

Als je kijkt naar de lichamelijke symptomen van chronische stress, dan weet je dat dit niet zomaar vanzelf overgaat door alleen je stress aan te pakken.

Daarom dus.

Lees nog even verder, ik schets het ontstaan van chronische stress, de symptomen en hoe je dit omkeert.

 

Het ontstaan van chronische stress

Het menselijk lichaam functioneert normaal bij een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning.

  • Inspanning = sympatisch gaspedaal = stress systeem in actie

Inspanning is mogelijk dankzij een verhoogde toevoer van jouw stesshormonen adrenaline en noradrenaline. De lever voert meer suiker aan, ademhaling & hartslag gaan sneller, de bloedruk stijgt, arm en beenspieren zijn gespannen. We zijn héél alert en actief.

  • Ontspanning = parasympatisch systeem = herstelsysteem

Na inspanning volgt best rust en ontspanning. Bloeddruk en hartslag daalt, spierspanning neemt af, ademhaling gaat trager, we herstellen, “laden op“, voedsel wordt verteerd.
Dit gebeurt dankzij de bufferende werking van cortisol.

 

Voldoende rust tussen de inspanningen door en een goede slaap zijn noodzakelijk om te herstellen. Topsporters zijn hier een goed voorbeeld van.
De problemen ontstaan bij onvoldoende rust of ontspanning.burn-out

Iemand raakt overbelast wanneer zijn normale rust en slaap niet meer volstaan om volledig te herstellen van de geleverde inspanning.
Deze mensen hebben vaak voorafgaand meer energie verbruikt dan ze konden recupereren. Hun lichaam gaf wel signalen aan over de toenemende vermoeidheid en overbelasting, maar ze namen door omstandigheden onvoldoende maatregelen om het tij te keren.

Oorzaken kunnen zijn een belastende werksituatie, een verminderde fysieke weerstand, een gevoelige persoonlijkheid of een moeilijke privésituatie. Vaak zie ik zelfs een mix van oorzaken.

 

Systematische overbelasting

Door deze systematische overbelasting blijft het lichamelijk herstel onvoldoende en ontstaat er een herstelschuld.

Deze herstelschuld of roofbouw leidt tot een chronische stress conditie. Het lichaam zal nog meer inspanning leveren door extra aanmaak van stresshormonen adrenaline & cortisol om het van de nodige energie te voorzien. Dit voelt aan als een adrenalinekick, zoiets als ‘ik was moe, maar nu voel ik me energieker’. Je voelt je weliswaar minder moe maar het is een vorm van stress die we compensatiestress noemen. Je hebt een opgefokt, opgejaagd gevoel. Het is alsof je nooit meer écht kan ontspannen.

Het lichaam gaat deze turbostand als normaal beschouwen en het wordt steeds moeilijker om tot rust te komen.

Het gevolg van deze langdurige stress is dat het hersteltekort blijft toenemen. In rust komt het lichaam niet meer tot normale rustwaarden. Bloeddruk is hoger, hartslag en ademhaling sneller en/of oppervlakkiger. Je voelt je constant opgejaagd, onrustig en uitgeput. Je bent heel moe maar toch ondervind je slaapproblemen.

Kortom je hebt last van het chronisch stress syndroom.

 

Symptomen van chronische stress

Het lichaam komt niet meer tot rust ingevolge de ontregeling van de stresshormonen.
Deze ontregeling leidt tot slaapproblemen (inslapen of doorslapen) en ernstige vermoeidheid, hoofdpijn, maag-darmproblemen, hyperventilatie, minder weerstand, gevoeligheid voor infecties (griepaal syndroom, sinusitis, bronchitis), spierpijnen, restless legs, verstoorde eetlust en afname van libido. Dit kan verschillen van persoon tot persoon.

 

Naast deze lichamelijke klachten zijn er ook gedragsmatige klachten zoals overactief en onrustig zijn, angstgevoel, cynisme, lagere motivatie, concentratieproblemen, gebrek aan overzicht, moeilijk beslissingen kunnen nemen en problemen met geheugen.

 

Hoe keer je dit omHoe pak je burn-out aan - Coaching bij burnout

De behandeling van burn-out bestaat uit 2 delen.
Het lichamelijk herstel en daarnaast het emotioneel, gedragsmatig herstel.

 

Lichamelijk

  • verminderen van de belasting: weg uit de stresserende situatie, voldoende ziekteverlof om zo tot rust te kunnen komen.
  • lichamelijk herstel bevorderen dankzij lichte activiteit zoals wandelen, yoga of zwemmen met vooral aandacht voor een goede ademhaling.
  • evenwichtige, eiwitrijke voeding
  • gerichte bloedonderzoeken om de hormonale ontregeling op te sporen en bij te sturen. Om het tekort aan vitamines aan te vullen. Alle lichamelijke symptomen worden aangepakt.

 

Mentaal

Wanneer je fysisch weer krachtiger bent en je lichamelijke symptomen de weg naar beterschap hebben gevonden, gaan we kijken naar de oorzaken van jouw burn-out.

  • psychisch/emotioneel: je bewust worden van wat jou stress bezorgde: job, relatie, gezin, mantelzorg. Wat is jouw houding hierin en hoe kan je het anders aanpakken?
  • balans herstellen tussen “wie ben ik” en “wat moet ik”.

 

Pas wanneer je lichamelijk en mentaal weer voldoende in evenwicht bent, kan er gewerkt worden aan een (geleidelijke) integratie op het werk.

 

Heb jij ook klachten van burn-out en vrees je dat je herstel niet de goede richting uitgaat?
Wil je graag meer weten over deze totaalaanpak?

Vraag dan nu je kennismakingsgesprek aan.
Ik luister naar jouw verhaal en problemen. Jij kunt mij vragen stellen over mijn ervaring met burn-out en vooral over mijn manier van werken om je te helpen bij jouw herstel. Dit is de ideale manier om mij te leren kennen.

Jouw bijdrage voor dit 90 minuten durende gesprek bedraagt slechts 60 euro.

Vul op de contactpagina  je naam en e-mailadres in en zet in de tekst KENNISMAKINGSGESPREK.
Word je liever telefonisch gecontacteerd, zet er dan ook je telefoonnummer bij.

 

Waar wacht je nog op?
Dit is jouw KEERPUNT.
Ik verwacht jou.

Ann