Op vakantie met burn-out: hoe regel je dat?

Je bent momenteel thuis en niet aan het werk. Ziekenverlof wegens burn-out.
Mag ik dan wel op vakantie gaan, kan ik op vakantie gaan vraag je je af.

Vakantie is bedoeld om uit de sleur te zijn, uit de beslommeringen van het dagelijkse leven. Om uit je gepieker en gepeins te stappen. Om eens stil te staan bij jezelf en waar je mee bezig bent. En vooral ook om leuke dingen te doen die jou mooie herinneringen opleveren.

Ook als je burn-out hebt kan een vakantie leuk zijn, je hebt het zelfs meer nodig dan iemand anders.
Allicht heb je niet dezelfde kracht als anders daarom is het belangrijk om je verlof goed te plannen en voor te bereiden.

 

Hoe beleef je een optimale vakantie met burn-out

 

  • Ga voor een vakantie die past bij jouw fysieke draagkracht

Kies voor een rustige plek bij voorkeur in de natuur of aan zee in een kleinschalig hotel of B&B, in een leuk vakantiehuisje waar je helemaal op jouw ritme kunt relaxen en genieten. Vermijd absoluut een druk resort of een citytrip in mega-populaire steden. Dat is veel te belastend voor je.

 

  • Om te ontspannen hoef je niet altijd heel ver te gaanMet de auto op reis

Misschien kies je dit jaar beter voor een trip met de auto net over de grens en vlieg je beter niet naar de andere kant van de wereld met 8 uur tijdverschil en een jetlag als gevolg. 😉
Je focust beter op een onbekend plekje dichter bij huis. Je gevoel er eens uit te zijn zal er zeker niet minder om zijn.

 

  • Opgepast voor té grote hitte

Téveel zon en té warm is geen ideale combinatie met burn-out. Ook al kan je zo genieten van de zon, extreme temperaturen verdraag je nu niet. Jouw lichaam moet téveel inspanning leveren om af te koelen .Ook al ga je naar het Zuiden, blijf op de warmste uren van de dag in de schaduw en doe geen grote inspanningen.

 

  • Wees mild voor jezelf deze vakantie en besteed extra zorg aan jezelf

Zorg voor voldoende slaap. Trakteer jezelf op een ontspannende massage. Kies voor gezond eten.
Beetje wandelen, wat fietsen.
Nu is het moment om schaamteloos wat rond te lummelen en te luieren. Alles op een zacht ritme.
Laat je niet opjutten om alles wat er te zien is te bezoeken – bezoek wat JIJ wilt en wat jij aankunt – doe niks tegen je zin of uit verplichting. Dat geeft alleen maar stress.

 

  • Kies je reisgezel zorgvuldig uit

Ga samen met iemand die begrijpt dat jij momenteel niet optima forma bent. Iemand waarbij jij goed jouw grenzen durft aangeven. Iemand die jou respecteert en die je niet zal pushen.

Maak dit ook op voorhand bespreekbaar. Zeg dat er misschien momenten zullen zijn waarop jij liever in de B&B blijft terwijl de andere(n) op uitstap gaan. Zo geef je je reisgezel(len) de kans zich daarop in te stellen.

 

  • Vermijd inpak-stress

Maak ruim vooraf een checklijst. Schrijf op wat je allemaal nodig zal hebben, wat je absoluut niet mag vergeten. Beperk het aantal outfits — de helft doe je toch niet aan. 😉

Overloop – om zeker geen belangrijke dingen te vergeten – welke activiteiten je zal doen. Overloop je dagelijkse rituelen en welke items je daarvoor nodig hebt.

Leg desnoods twee weken op voorhand je koffer in het zicht en begin te verzamelen wat je er zeker in wil.
Werk je koffer minstens een dag op voorhand af met de checklijst naast je.

Zo word je niet geconfronteerd met stress en onzekerheid of je alles wel mee hebt.

 

  • Denk aan de thuisblijvers

Schakel op tijd de nodige mensen in om voor bepaalde zaken te zorgen.
Wie zorgt voor de kat, het legen van de brievenbus, de planten?

Maak ook voor hen een checklijst met informatie en gebruiken.
Zij zullen je dankbaar zijn. Jij zal beter kunnen loslaten eens je de deur uitgaat.

 

  • Zorg voor je innerlijke mens op je bestemming

    Lezen op vakantie

Koop wat leuke lectuur. Wat je ook graag leest en waar je energie voor hebt : een roman, een stripverhaal … of een boek om iets uit te leren zoals:

 

BURN-OUT ONTMASKERD | De dieperliggende oorzaken van burn-out

Jouw vakantie is het ideale moment om dit boek in alle rust te lezen.
Ik ben ervan overtuigd dat het je betere inzichten bezorgt in jouw burn-out. Je vindt er veel verhalen in van andere mensen met burn-out én hoe ze hun burn-out konden omkeren.

 

Ik wens je alvast een hele fijne en deugddoende vakantie toe.

 

Merk je dat je ondanks je verlof, toch nog heel moe blijft en dat je ook met veel vragen zit?
Je bent steeds welkom voor een vrijblijvend verkennend gesprek : ik luister naar jouw verhaal en vertel jou hoe ik je kan helpen.
Jouw deelname aan het gesprek kost je 60 euro voor anderhalf uur.

 

Take Care,
Ann