Werkhervatting na burn-out: aandachtspunten en valkuilen

Het verloop van burn-out en de herstelperiode is voor iedereen anders. Hoe langer de aanloop naar jouw burn-out, des te erger vaak jouw klachten en des te langer jouw herstel.

Toch komt er ooit een werkhervatting.

Persoonlijk ben ik voorstander om de werkhervatting niet té lang uit te stellen. Normaliter ben je van een burn-out binnen een periode van 9 tot maximaal 12 maanden hersteld. Hoe langer je werkonbekwaam blijft, hoe lager jouw kans op werkhervatting. Vaak heeft de afwezigheid dan minder te maken met jouw fysieke klachten maar meer met problemen op de werkvloer. Lees hier ook over in de blog herstellen van burn-out.

Herstellen van burn-out is een actief herstel. Thuisblijven omwille van conflicten zal het conflict niet oplossen. Ook lichamelijke klachten moeten worden aangepakt. Rusten alleen helpt dus niet.

 

Wanneer kan je weer aan het werk?

5 belangrijke aandachtspunten die je slaagkansen verhogen.

 

1. Jij hebt zin om het werk te hervatten

Goesting om te werken is een belangrijke parameter in de beslissing om weer aan het werk te gaan. Je voelt weer interesse in jouw vakgebied, je verlangt ernaar je collega’s weer te zien, je hebt weer zin om jouw verantwoordelijkheid op te nemen.

 

2. Je mentale en fysieke draagkracht

Je voelt dat je zowel mentaal als fysiek meer draagkracht en veerkracht hebt – dit gedurende minimaal 4 weken. Je kunt makkelijk een halve dag actief zijn zoals met licht huishoudelijk werk, boodschappen, professionele lectuur, wandelen, een uitje met een vriend(in), … Je slaapt ook minder dan in de beginperiode van je herstel, met andere woorden, je slaapt volgens een normaal behoeftenpatroon.

 

3. Inzicht in de oorzaken van je burn-out

Een duidelijk inzicht in de oorzaken die tot jouw burn-out hebben geleid is cruciaal.
Was het een overload aan werk, een conflict situatie of een persoonlijk probleem in je privé-leven?

Je hebt via coaching en via gesprek met je werkgever het probleem kunnen bespreken en oplossen zodat je nu met een propere lei weer aan het werk kan gaan.
Het is heel belangrijk dat de kern van het probleem werd aangepakt, anders zit je binnen de kortste keren terug in burn-out.
Om het in filmtaal te zeggen: confronteer je demonen, loop er niet van weg. Thuisblijven omwillen van een conflict zal het conflict niet oplossen of doen verdwijnen.

Aan jezelf werken, jouw context op het werk in vraag stellen en de problemen aanpakken voor je weer aan het werk gaat, zijn dé succesfactoren voor je volledige herstel en voor een geslaagde werkhervatting.

Sommigen zullen er na deze aanpak voor kiezen bij een andere werkgever aan de slag te gaan of zelfs in een andere branche. Ook dat bekijken we samen, wat voor jou de beste optie is.

 

4. Geleidelijk het werk hervatten vermindert de kans op hervallen

Vooraleer het werk te hervatten is het raadzaam eerst te overleggen met je adviserend geneesheer én je werkgever.
Neem gerust zelf het initiatief om met je directe manager  of met de HR manager het gesprek aan te gaan over jouw geleidelijke werkhervatting. Bespreek hoeveel uren je initieel zal werken, praat eventueel over een gereduceerd takenpakket tot je weer op volle kracht bent en je vroegere takenpakket weer integraal kan opnemen.  Ook de arbeidsgeneesheer kan hier een rol in spelen.

Deze progressieve start is een gunst en geen recht.
Ik merk wel dat de meeste werkgevers zich hier zeer soepel en begripvol over opstellen. Ze werden ondertussen met de gevolgen van een goede werknemer te moeten missen geconfronteerd.
Zeker bij langere afwezigheid – méér dan 1 jaar – is het aangewezen je goed te laten helpen bij de werkhervatting. Je kunt dan eventueel aanspraak maken op een herintegratietraject.

 

5. Zelfmanagement en zelfzorg

In staat zijn om via zelfmanagement aan goede zelfzorg te doen is eveneens een belangrijk aandachtspunt in je overweging om weer aan het werk te gaan.
Je bent je bewust van hoe je je voelt, je hebt een reële inschatting van wat je aankunt fysiek en mentaal. Daardoor kan je prioriteiten stellen, beter plannen en je grenzen aangeven. Je maakt bewust tijd voor pauzes en zelfzorg: beweging, goede voeding, ontspanning en voldoende slaap.

 

Ik hoop van harte dat deze aandachtspunten je even aan het denken zetten. Ben je echt klaar om weer aan het werk te gaan of zou je dat eerder doen onder druk van. Sta sterk in je schoenen en kies voor jezelf, wérk ook aan jezelf.  Wat wil jij? Waartoe voel jij je in staat en waar kijk je naar uit? Waar heb je goesting in?

 

Ik ben Ann, een gepassioneerd en ervaren burn-out coach. Ik weet en begrijp wat je doormaakt. Ik ben de ideale persoon om jou te helpen.
In mijn burn-outtraject word je intens begeleid zodat je weer in je kracht komt en word je ook ondersteund bij je werkhervatting.

Wacht dan niet té lang om actie te nemen. Je bent niet alleen . Ik help je graag. Laat ons beginnen met een kennismakingsgesprek.
Dat werkt zeer verhelderend om te weten wat je juist nodig hebt. Samen ga je hier sneller en met beter resultaat doorheen.

Vraag nu jouw kennismakingsgesprek aan.
Jouw bijdrage voor dit 90 minuten gesprek bedraagt 60 euro.

Zorg goed voor jezelf,

Ann