De tijd gaat snel, gebruik hem wel : aandachtspunten rond time-management#

Als stress en burn-out coach word ik overstelpt door vragen over time-management, over “alles rond krijgen”, over “bewuster leven in plaats van geleefd te worden”, over een té druk agenda.

Deze zomer las ik hierover een schitterend boek “Nooit meer te druk” van Tony Crabbe waarvan ik graag enkele inzichten met je deel.

1° Ons brein is niet berekend om altijd maar bezig te zijn; het heeft nood aan onderbreking. Bijgevolg, check je mails en berichten op bewust gekozen momenten en niet de hele dag door.

3° Bij het plannen van ons agenda moeten we ruimere marges met meer tijd inplannen zodat we langer en rustiger kunnen doorwerken aan een project, een probleem. We overschatten vaak onszelf over hoeveel we kunnen doen. Minimaal 30 minuten is noodzakelijk.20160929-de-tijd-gaat-snel_2

4° Begin ruim van te voren : dit is de tegenpool van uitstelgedrag nl het zogenaamde Zeignarik-effect. Wanneer je een opdracht krijgt, begin met een draft, noteer enkele ideëen en laat dit bezinken. Jouw brein werkt hier onbewust aan verder. Wanneer je dan weer aan het werk gaat, kun je gerichter denken, zullen er meer en gemakkelijker ideëen komen en kun je je taak afwerken.

Om op deze manier te werken, kun je ook gebruik maken van eenbreindepot”, een soort opslagplaats van pop-up ideeën. Ons informatie verwerkend vermogen is beperkt en wordt ook belemmerd door gedachten, zorgen en onafgewerkte ideëen die blijven rond dwarrelen. Deze bezorgen onnodige stress. Gebruik daarom een “breindepot” : een notitieboekje, je smartphone, een verzamelmap waar je je plannen, pop-up suggesties, ideëen in bewaart/noteert. Je kunt deze regelmatig consulteren, het is een betrouwbare database. Het brengt je rust en helpt je ook om vlotter taken af te werken. (Dit kun je ook voor piekergedachten, zodat die piekergedachten je positieve energie niet gaan beïnvloeden! maar dat is stof voor later!).

6° Maak een realistisch haalbaar plan bij het plannen van je dag of week met pieken van inspanning ( = selectieve aandacht) gevolgd door rust en herstel (= onwillekeurige aandacht). Selectieve aandacht is nodig om doelgericht en geconcentreerd te werken. Onwillekeurige aandacht is je aandach20160929-de-tijd-gaat-snel_1t de vrije loop laten tijdens een wandeling in het bos, door het raam staren naar de zonsondergang, genieten van je koffie. Het is bedoeld om mentaal weer op kracht te komen, om ons op te laden. (Dit is niet op Facebook of linkedIn surfen, dit zijn weer bezigheden die veel mentale inspanning vragen!)

7° Houd de tijd in de gaten en stop op tijd ! Zet zelf grenzen in je agenda: hoe meer tijd je hebt, hoe meer tijd je neemt. Zie maar naar de dag voor je verlof, dan kun je vaak heel veel afwerken omdat je heel geconcentreerd doorwerkt.
Dit en nog veel meer bespreek ik met mijn klanten tijdens hun persoonlijk begeleidingstraject. Heb je vragen of twijfels, zit je vast in je agenda of in jouw leven, wacht niet tot wanneer je helemaal er door zit, neem actie! Contacteer me en samen zoeken we naar een oplossing > www.coachingbijburnout.be

Inmiddels, beste groet en

Take Care,

Ann

Bewaren