Ontvang je graag inspirerende artikels over Burn-Out? Meld je dan hier aan en ontvang de gratis checklijst: ” In 8 stappen naar Burn-out en terug “



Ik ga akkoord met het privacyreglement. Hier kan je het lezen.

Je zal van mij geen spam ontvangen en je gegevens zijn veilig bij me. Je kan op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Herstellen van burn-out duurt lang of…toch niet?

Herstellen van burn-out duurt lang of…toch niet?

Door een burn-out twee jaar ziek en afwezig zijn vinden de meeste huisartsen normaal. Dit is een verontrustende vaststelling als coach.

Twee jaar werkonbekwaam zijn heeft een enorme impact op jou, je gezin en vooral je financiën. Langdurige afwezigheid op het werk is geen vrijgeleide om je job te behouden. Je hebt geen garantie. Integendeel, je riskeert te worden ontslagen.

Wat zeggen de cijfers?

De terugkeer bij de eigen werkgever ziet er als volgt uit:

  • minder dan 50% van de werknemers keert terug bij uitval door ziekte tussen de 3 en 6 maanden
  • minder dan 20% van de werknemers hervat na uitval van meer dan één jaar
  • nog geen 10% hervat als de ziekte langer dan twee jaar duurt 

De oorzaak hiervan is niet alleen de ziekte op zich. Vaak zijn het ook de arbeidsomstandigheden en de werkomgeving. Door langdurig thuis te blijven zijn deze jammer genoeg niet opgelost.

Hoe burn-out behandelen?

Er is meer nodig dan thuisblijven met een anti-deprimiddel. Enkel zitten nadenken over jouw problemen gaat het niet oplossen. Voor een succesvol herstel zijn er twee aspecten cruciaal:

  1. Schakel snel professionele hulp in
  2. Kies voor een actieve begeleiding met een toekomstgerichte aanpak

Deze aspecten werden nogmaals bevestigd door Professor Elke Van Hoof (VUB) tijdens mijn extra opleiding en vervolmaking. Zij is dé specialiste op vlak van stress en burn-out.

Daarom zijn volgende actieve stappen noodzakelijk:

Lichamelijk herstel

Langdurige en intense stress ontregelt jouw lichaam neuro-hormonaal door de constante productie van stresshormonen. Opgebrand zijn uit zich vooral in lichamelijke klachten zoals grote vermoeidheid, slaapproblemen en allerlei kleine kwaaltjes. Wil je weten hoe jij het stelt? Ontdek het in mijn eenvoudige checklist.

Het is pas als je fysiek krachtiger bent dat je terug de moed hebt om na te denken. Je bent sterker om de kern van de problemen aan te pakken. Maar hoe win je die kracht terug?

  • Herstel jouw hormonale balans. Raadpleeg hiervoor competente artsen die vertrouwd zijn hiermee.
  • Kom tot rust en ga (tijdelijk) weg uit de stresserende omgeving
  • Doe aan goede zelfzorg door o.a. gezonde voeding, voldoende slaap en ga wandelen.

Emotioneel en gedragsmatig herstel

Het is belangrijk om tot de kern van de problemen te durven gaan en deze juist in kaart te brengen. Wat gaat er fout? Waar heb jij het moeilijk mee?

  • Is het jouw werk? Te hoge werkdruk of ligt de lat te hoog?
  • Zijn het jouw collega’s, je manager?
  • Misschien is het wel jouw thuissituatie? Die relatie zuigt je leeg of is het verleden dat jou achtervolgt?

Coaching is een mooie manier om jou die nodige handvaten aan te reiken om die dingen aan te pakken. Met professionele coaching krijg je die toekomstgerichte totaalaanpak om jou terug weerbaar te maken.

herstellen van burn-out

Herken jij je in dit verhaal?

Take Care helpt beroepsactieve mensen met fysiek en emotioneel herstel van burn-out.  Onze actieve totaalaanpak helpt je zowel van je lichamelijke als van de emotioneel en gedragsmatige klachten af. Wij werken daarom samen met competente specialisten op elk van deze vakgebieden en zorgen voor de juiste doorverwijzingen. Met deze gepaste hulp is het mogelijk sneller te herstellen, zonder terugval.

Zit je met vragen hierrond? Aarzel niet om ons te contacteren via deze link.

Take Care,
Ann

Plaats een antwoord

Ann Meesschaert is lid van:

Voor het loopbaantraject kan je gebruik maken van loopbaancheques.