Take Care helpt mensen met burn-out
bij hun fysisch & emotioneel herstel

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Download gratis checklijst

” In 8 stappen naar Burn-out en terug “



dit veld niet invullen s.v.p.

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn
Hoogsensitiviteit, de kanarie in de kolenmijn.

Hoogsensitiviteit, de kanarie in de kolenmijn.

Hoogsensitiviteit (HSP) haalde de afgelopen tijd veel het nieuws dankzij het boek van Fleur van Groningen “ Leven zonder filter”. Hoogsensitief en burn-out worden ook vaak in één adem genoemd. Bijgevolg ontmoet ik dan ook regelmatig mensen met deze eigenschap en bijhorende klachten in mijn praktijk.

WAT BETEKENT HOOGSENSITIVITEIT?

Mensen met HSP beleven de wereld op een andere manier dan de mensen die deze eigenschap niet hebben. Zij hebben het moeilijk met de snelheid en de hardheid van de maatschappij. Ze krijgen vaak te horen dat ze de dingen té complex maken, dat ze té ver gaan met hun interpretaties.

Professor Elke Van Hoof geeft aan dat het wetenschappelijk bewezen is dat mensen deze eigenschap kunnen hebben. Hun hersenen functioneren anders en dat kun je zien onder een fMRIscanner. Ongeveer 15 % van de bevolking zou hoogsensitief zijn.

WAT ZIJN DE KENMERKEN?

° Diepgaande verwerking van informatie : er is geen filter bij het binnenkomen van informatie zoals bij andere personen, dus zijn deze personen makkelijk overprikkeld door té veel informatie, drukte en verandering

° Grote empathie en gevoeligheid in contact met anderen : door hun sterk inlevingsvermogen in de gevoelswereld van de ander, is er niet altijd een evenwicht tussen zorgen voor zichzelf en zorgen voor de ander. Bovendien is het aangeven van hun grenzen aangeven niet makkelijk. Daarnaast voelen ze haarfijn aan wat er gebeurt binnen een bepaalde context, onderhuidse spanningen, conflicten. Net omdat ze heel intuïtief zijn, vergelijkt men ze met de kanarie in de koolmijn.

° Grote stressgevoeligheid : werken onder stress en druk valt niet mee. Hierdoor gaan ze ondermaats presteren en voelen zich snel opgejaagd. Ze hebben moeite met téveel veranderingen of téveel structuur. Ze leven graag op hun tempo.

Ken je iemand die deze eigenschappen heeft of herken je jezelf in deze eigenschappen? Stuur dit artikel door of aarzel niet mij te contacteren. Als je geen rekening houdt met deze eigenschappen ervaar je veel stress, leef je met een gevoel van onbehagen en riskeer je een burn-out.

HOOGSENSITIEF EEN MEERWAARDE?

Deze hoogsensitieve personen zijn zeker ook een enorme meerwaarde binnen de juiste context en dat omwille van volgende positieve eigenschappen:

° Als diepe denkers zijn zij waardevolle medewerkers binnen een team. Pro’s en contra’s afwegen vooraleer een beslissing te nemen is hun ding. Daarbovenop zijn ze heel creatief.

° Door hun hoog gevoel voor normen en waarden zijn ze uiterst tactvol met oog voor detail.

° Heel attent zijn, graag een compliment geven en een natuurlijke interesse hebben in hun medemens maakt hen super empatisch. Dit is hun tweede natuur.

AANDACHTSPUNTEN OM TE OVERLEVEN?

Start alvast door rekening te houden met hun specifieke eigenschap. Schep daarnaast de juiste context en dan is alles OK.

Belangrijk voor hen is onder meer:

° Werken op eigen tempo, veel zeggenschap over hun agenda

° Werken in een omgeving op maat : eigen bureau in rustige omgeving

° Zich omringen met positieve mensen die hen respecteren en begrijpen

° Opletten met overbelasting door teveel lawaai en prikkels zoals sociale media, steeds bereikbaar zijn via smartphone, de meldfuncties op je pc : hier de nodige maatregelen treffen

° Regelmatig tot rust komen in de natuur, tijd om wat alleen te zijn, een goede nachtrust, tijd voor een goed gesprek met een goede vriend, een film, een boek, een museum

MEER WETEN EN WAT TE DOEN?

Veel hoogsensitieve personen herkennen zich wel in de kenmerken, maar weten niet goed hoe ermee om te gaan.  Er bestaat ook niet één goede manier!  Het is het wel noodzakelijk om jouw juiste manier te vinden. Take Care kan jou daarbij helpen!

Dankzij onze aanpak leer je zowel emotioneel als lichamelijk correct omgaan met je hoogsensitiviteit.  Op zeer korte tijd heb jij:

° Meer rust in je hoofd

° Minder stress

° Ruimte om jezelf te zijn

° Hogere levenskwaliteit

 

Take Care helpt je met een totaalaanpak.

 Dit blog is gebaseerd op teksten van professor Elke Van Hoof, Fleur van Groningen en Elaine N. Aron en Ruud Meulenberg.
Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Plaats een antwoord

Ann Meesschaert is lid van:

Voor het loopbaantraject kan je gebruik maken van loopbaancheques.