Take Care helpt mensen met burn-out
bij hun fysisch & emotioneel herstel

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Download gratis ebook

” In 8 stappen naar Burn-out en terug “



dit veld niet invullen s.v.p.

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn
Een gezonde darm, een gezond lichaam > de link tussen voeding, onze darmen en burn-out

Een gezonde darm, een gezond lichaam > de link tussen voeding, onze darmen en burn-out

Burn-Out is het gevolg van aanhoudende stress : we hebben last van lichamelijke klachten zoals:

  • moeheid
  • slaapstoornissen
  • spierpijn
  • gewrichtspijn
  • maag- darmklachten

Emotioneel zijn we prikkelbaar, gevoelig, we kunnen ons niet concentreren.

 

Hoe komt dit ? Wat is de link tussen deze emotionele stress en de lichamelijke klachten?

Volgens de laatste ontwikkelingen worden onze hersenen en darmen als één orgaan beschouwd. Er is een continue interactie tussen de darmen, hersenen en bijnieren.

De darmen bevatten darmflora, dit zijn heel veel goede bacteriën die zorgen voor een goede spijsvertering en voor een goede immuniteit, afweer. Ze bevatten echter ook slechte bacteriën, gisten en soms parasieten.

 

Hoe werken darmflora normaal?

Gezonde darmflora is de basis van ons mentaal welbevinden: de darmen maken 80% van de serotonine (een feel good hormoon) aan. Deze darmflora stuurt signalen naar de hersenen op verschillende niveau’s: zowel door hormonen te produceren die opgepikt worden door de hersenen, als door antistoffen aan te maken en zelfs door boodschappen te sturen via het centraal zenuwstelsel.
We hebben allemaal al wel eens last gehad van onze maag of darmen als we heel zenuwachtig waren. Dit illustreert de link van de hersenen naar de darmen. Recent leren we dat de boodschap dus niet enkel in die richting gaat, maar ook van de darmen naar de hersenen gestuurd wordt!

 

Wat gebeurt er bij stress?

Een gezonde darm, een gezond lichaam > de link tussen voeding, onze darmen en burn-outOnder invloed van o.a. stress krijgen de goede bacteriën het moeilijk en sterven af. Slechte bacteriën zien hun kans en beginnen te woekeren. Die slechte bacteriën produceren een soort van oplosmiddel dat de darmwand week maakt. Er ontstaan microscopisch kleine openingen in de darmwand en zo komen onverteerde eiwitten en bacteriën in de bloedbaan terecht (in plaats van in de stoelgang) en ook in het brein! Dit fenomeen noemt men een “ lekkende darm” of leaky gut.

Het lichaam ziet deze onbekende stoffen en het immuunsysteem schiet in actie – dit is het ontstaan van allerhande ontstekingsreacties zoals:

  • een prikkelbare darm
  • gasvorming
  • allergieën
  • een gevoel van “ watten” in het hoofd
  • griepaal syndroom
  • aanhoudend en heel moe zijn

en in een verder stadium  auto-immuunaandoeningen zoals lupus, psoriasis, gewrichtspijn.

Deze lekkende darm heeft ook impact op onze emoties :

  • het leidt tot angst
  • gebrek aan concentratie , gebrek aan overzicht
  • geen uithoudingsvermogen, moeilijk kunnen beslissen
  • humeurschommelingen tot burn-out en depressie. (Er wordt immers té weinig serotonine aangemaakt)

 

Hoe aanpakken?

Deze aanpak vraagt kennis en expertise maar zélf kun je ook al enkele stappen zetten :

Vermijden van stoffen die het darmslijmvlies belasten zoals koffie, alcohol, frisdranken, geraffineerde suikers, gluten , lactose, kant-en-klaar voeding.

2° Gebruik niet-bewerkte, eiwitrijke voeding zoals vette vis, wit vlees (gevogelte), veel groenten, gefermenteerde groenten, zelfgetrokken vleesbouillon.

Bloed- en stoelgangonderzoek met controle op allergiëen, intoleranties, schimmelinfecties, bacteriële infecties via gespecialiseerde arts en/of diëtiste.

 

Wat maakt een traject bij Take Care zo bijzonder?

Bij Take Care geniet je van een totaal aanpak: wij werken zowel aan je lichamelijk herstel als aan gedragsmatige verandering. Ik werk hiervoor samen met gespecialiseerde artsen en met Sofie De Clercq, zelfstandig diëtiste te Lochristi en Gent: www.sofiedeclercq.be .Met haar medewerking kwam dit blogbericht tot stand.

Heb je vragen voor hulp? Contacteer me via www.coachingbijburnout.be – ik help je graag vanuit mijn ervaring en expertise.

Take Care,
Ann

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Eén antwoord op Een gezonde darm, een gezond lichaam > de link tussen voeding, onze darmen en burn-out

  1. Hallo Ann, goed stuk! Ik heb een vraag: bedoel je met “de oplossingen” die slechte bacteriën in je darm aanmaken de “virulente factoren”? Ik begreep van mijn vriendin en complementair kruidentherapeut dat het Een soort zelfvergiftiging in de darmen is die maken dat het lastig is om goede bacteriën weer op te bouwen.

Plaats een antwoord