Take Care helpt mensen met burn-out
bij hun fysisch & emotioneel herstel

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Download gratis ebook

” In 8 stappen naar Burn-out en terug “



dit veld niet invullen s.v.p.

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn
Over de kracht van verandering en de moed om het te doen#

Over de kracht van verandering en de moed om het te doen#

De aanpak van burn-out is gebaseerd op 2 belangrijke pijlers: enerzijds de fysieke klachten behandelen, anderzijds gaat het ook rond verandering, gedragsverandering. Je kunt immers niet het probleem oplossen op dezelfde manier als waarop het probleem is ontstaan. 
Dit lijkt logisch maar is voor veel mensen heel moeilijk.

Hoe gaan we te werk ?

verandering-11° de eerste stap naar verandering is “ aanvaarding” : aanvaard dat een situatie is veranderd en niet meer bij jou past. Besef ten volle dat er een probleem is, dat het zo niet meer verder kan. Ontken het niet, zie de situatie onder ogen en wees mild voor jezelf. Ontkennen, ertegen in gaan, onderdrukken maakt de situatie nog moeilijker. ( Ik ontmoet mensen met angstremmers, anti-depri middelen, maagzuurremmers, slaapmiddelen .. maar nog steeds weigeren ze in te zien dat ze in een probleemsituatie zitten en dat verandering zich opdringt).

2° Actie nemen is de beste keuze richting oplossing : teveel nadenken, te lang analyseren maakt je ziek, brengt twijfel.

3° Praat erover : praat over je probleem, jouw gevoelens & angsten en zoek naar oplossingen. Praten geeft inzicht en lucht op. Een professionele hulpverlener is betrokken maar zit zelf niet in jouw situatie. Hij helpt jou om de dingen van op afstand te bekijken en zo kom je tot andere inzichten en oplossingen. ( Vrienden zijn vaak té emotioneel betrokken bij jouw verhaal). Hulpverleners hebben vaak ook ervaring met jouw specifieke problematiek en zijn getraind in het zoeken naar de juiste oplossingen.


verandering-24° Vertrouw op je eigen kracht
 : vaak heb je al veel andere problemen opgelost meer dan je zélf beseft : een overlijden, problemen tijdens je studies, relatie of familiekwesties. Ook dan heb je bewezen dat je creatief kon zijn, dat je doorzettingsvermogen had, dat je hulp aan anderen kon vragen. Kortom er was een uitweg. Ook nu kan je hierop vertrouwen.

5° Ken jezelf : weet waar je voor staat, wat belangrijk is voor jou en zoek dus ook oplossingen die bij jou passen, waar jij je goed bij voelt. Beschouw verandering als “ groei” , als een uitdaging en niet als een verlies. Je bent de situatie ontgroeid en bent nu op stap naar iets anders dat mogelijks beter bij jou past. Toen ik ziek werd en ook mijn job verloor was ik heel triest maar innerlijk besefte ik dat mijn toenmalige job totaal niet meer bij mij paste. Het was vooral de angst voor het onbekende die mij verlamde maar eigenlijk was ik blij dat ik daar niet meer moest werken.

6° Doe het in stappen :

  • ga praten met de juiste ( professionele) mensen
  • kom fysisch en emotioneel tot rust, neem afstand van de probleemsituatie (bijvoorbeeld ziekteverlof)
  • schrijf je emoties (negatief)  en verlangens (positief) op
  • bepaal waar je aan wilt werken en hoe, met wie; noteer je doelen en maak behapbare stukken
  • zet muizenstappen in de richting van verandering maar hou je doel voor ogen en hou vol

 

verandering-3

 

Heb ook jij vragen over jouw situatie? Ben je burn-out en voel je dat thuiszitten en rusten geen soelaas brengt? Of ben je nog aan het werk en heb je heel veel twijfels of het zo nog langer kan?
Blijf niet te lang in die onzekere situatie hangen. Twijfel maakt het probleem alleen maar erger. Zet vandaag nog jouw eerste stap richting verandering en geef je op voor de Stress Analyse Sessie. Zo krijg je meteen zicht op jouw situatie en kunnen we zien hoe de problemen aan te pakken.

Tot binnenkort!?

Take Care,
Ann

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Plaats een antwoord