Take Care helpt mensen met burn-out
bij hun fysisch & emotioneel herstel

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Download gratis ebook

” In 8 stappen naar Burn-out en terug “



dit veld niet invullen s.v.p.

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn
Mijn partner heeft Burn-Out : Hoe pak ik dat aan?

Mijn partner heeft Burn-Out : Hoe pak ik dat aan?

Burn-Out is een belastende aandoening die zich op verschillende manieren via verschillende symptomen laat zien.

Als patiënt heb je last van stemmingswisselingen, slaapproblemen, angst, je terugtrekken in gepieker, maar ook veel lichamelijke klachten die vaak de voorbode zijn van een burn-out. Soms ben je in over-drive of ben je integendeel tot niks meer in staat. Het zijn allemaal signalen dat het niet goed met je gaat en het zijn deze onvoorspelbare gedragingen die vaak voor de partner een 1° teken aan de wand zijn dat er iets niet klopt.

Omgaan met je partner die burn-out is, is zwaar en emotioneel : je partner heeft het moeilijk maar ook voor jou is het een heel belastende situatie. Daarom hier wat richtlijnen.Mijn partner heeft Burn-Out : Hoe pak ik dat aan?

1° Toon begrip : praat met hem, luister naar zijn angsten, twijfels en onmacht. Geef niet onmiddellijk een oordeel, zet hem niet onder druk.

2° Zoek professionele hulp : ga samen naar de huisarts en bespreek de emoties, de lichamelijke klachten. Een goede arts zal de symptomen erkennen en de juiste raad geven i.v.m. ziekteverlof, begeleiding en aanpak van het probleem.

3° Informeer je over wat Burn-Out is : de lichamelijke klachten maar vooral ook de gedragsmatige veranderingen – die als partner heel confronterend kunnen zijn – en heb een groot inleefvermogen.

4° Laat je helpen waar het kan : een partner met burn-out is geen goede babysit, strijk- of poetshulp. Thuis zijn met burn-out is bedoeld om tot rust te komen, om je eigen ritme terug te vinden zonder de dagelijkse beslommeringen. Dit betekent dat er veel op jouw schouders valt dus om zelf het overzicht te kunnen bewaren moet je delegeren. Bewaak goed jouw grenzen!

Mijn partner heeft Burn-Out : Hoe pak ik dat aan?5° Zorg ook voor jouw eigen emoties : je zieke partner heeft het emotioneel moeilijk (angst, schuldgevoel, gebrek aan zelfvertrouwen) maar ook jij zit met een gevoel van onmacht en twijfels. Die moet je best niet met jouw partner bespreken- dit is nog een extra stressfactor – maar lucht je hart bij een goede vriend(in) of ga desnoods ook eens bij een hulpverlener langs om jouw gevoelens een plaats te geven. Er komt immers veel op jou af.

6° Maak samen tijd voor leuke dingen: het is belangrijk dat je samen ontspannende dingen doet zoals een kleine wandeling in de natuur, een goede film, een sauna zodat je toch jullie “samengevoel” blijft cultiveren door iets te doen wat niks met burn-out en de daaraan gekoppelde problemen te maken heeft.

Heb je vragen over deze blog of merk je dat jouw partner tegen een burn-out aanloopt, contacteer me en ik zie wat ik voor jou en/of je partner kan betekenen.

Inmiddels, beste groet en

Take Care,

Ann

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Plaats een antwoord