Take Care helpt mensen met burn-out
bij hun fysisch & emotioneel herstel

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Download gratis ebook

” In 8 stappen naar Burn-out en terug “



dit veld niet invullen s.v.p.

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn
Over het ontstaan van de “people pleaser”

Over het ontstaan van de “people pleaser”

pleaser-1In mijn vorige blog had ik het over “people pleasers”: mensen die vaak “ja” zeggen in de hoop aardig gevonden te worden, in de hoop dat anderen ook lief voor hen zullen zijn.
Dit is uitputtend, ondermijnt je zelfvertrouwen en vraagt ontzettend veel energie. Je laat over je grenzen gaan en dit kan dan weer leiden tot burn-out.

Een vraag werpt zich op:
– Wat maakt dat een persoon zo is?
– Waarom ben je zo’n “pleaser”?

Wanneer ik dit bespreek met sommige van mijn klanten, dan zie ik vaak eenzelfde patroon, eenzelfde voorgeschiedenis nl die van de narcistische ouders.

 

Wat zijn de kenmerken van narcistische ouders?

  • gebrek aan inlevingsvermogen
  • sterk op zichzelf georiënteerd en in beslag genomen door wat voor hen zelf belangrijk is
  • ongevoelig voor de behoeftes en gedachten van anderen
  • oppervlakkige emoties
  • arrogant, op anderen neerbuigend, veeleisend

 

Een manier om te bepalen of je een ouder hebt met een narcistisch gedragspatroon kan via enkele van deze vragen:

  • wanneer een ouder ergens boos over was, was jij dan vaak het slachtoffer van zijn/haar negatieve gevoelens?
  • had je het gevoel dat je ouders je nooit goed genoeg vonden?
  • was je erg bezig om het je ouders naar hun zin te maken?
  • leken je ouders meestal onverschillig voor jouw gevoelens of ontkenden ze deze?
  • lieten je ouders je vaak merken dat ze veel voor jou opofferden en dat je daarvoor waardering moest tonen?
  • had je het gevoel dat jij verantwoordelijk werd gesteld voor de gevoelens van één of beide ouders?

 

Het resultaat is dat de kinderen ook als ze reeds volwassen zijn een aantal typerende gedragingen gaan stellen:

  • ze zijn voortdurend alert om zich zo te gedragen dat anderen zich goed voelen
  • ze voelen zich verantwoordelijk voor de gevoelens en het welzijn van anderen
  • hebben de neiging zichzelf af te keuren en zich te verontschuldigen
  • ze passen zich erg goed aan en streven naar perfectie

 

Vaak evolueert dit naar een algemene ontevredenheid over zichzelf, een soort leegte, een gevoel van alleen te staan, geen doel en zin in het leven te zien.

 

pleaser-2Onbewust neem je dit “please” gedrag mee in al je relaties, zowel persoonlijke als professionele relaties.
Men heeft dus kans op een foute partnerkeuze – iemand die jou als persoon niet echt respecteert – of ook op foute professionele relaties waarin men zich laat domineren door een meerdere of door collega’s.

 

Dit alles is dan weer een perfecte voedingsbodem voor burn-out en depressie.
Het spreekt voor zich dat hieraan verholpen moet worden; bewustwording van deze houding en van wie je als normaal volwassen persoon mag zijn.

De relatie naar de ouders toe moet aangepakt worden:

  • proberen de ouder te wijzen op zijn ongevoeligheid of exploiterende houding
  • de ouders ontmoeten op een neutraal terrein vb in bijzijn van anderen die dan zaken kunnen bufferen
  • op een meer volwassen manier met zijn ouders omgaan, door afstand te creeêren
  • soms zelfs volledig breken

 

 

Het is en blijft een pijnlijk probleem omdat deze mensen beseffen dat ze nooit de ouders hadden die ze gewild hadden; ze moeten geholpen worden om zich te bevrijden van hun schuldgevoelens en gaande weg zullen ze zich beter en vrijer voelen , wat ook zal afstralen in hun relatie tot iedereen.

Dit was een lang verhaal, geïnspireerd op mijn eigen persoonlijke situatie en Nina W. Brown, in Paradigm, 2002.
Take Care,
Ann

 

Doe een GRATIS zelftest: Checklijst Burn-Out: Checklijst Burn-Out

Deel mij ...Share on FacebookShare on LinkedIn

Plaats een antwoord